2011. február 20., vasárnap

WTI spekulánsok

Már csütörtökön este olyan dolgok történtek az olajjal, mely a gondolataim további közzétételére inspirált, de szerettem volna a 3000-es bejegyzésemet még legfrissebb írásként fent látni az oldal tetején :). Ezt fontosabbnak tartottam, mint a bosszantó dolgok sorozatát kitenni a fejléc alá.

Az olaj mozgását intenzíven figyelve ezen a héten sok érdekes tényt állapíthattam meg újfent. Ismét kiderült, az irányt tulajdonképpen jól éreztem, de hogy jól jöjjek ki belőle, bizony meg kellett fordulnia a trendnek. Ez jó pár napig tartott, s ezért volt ez oly nehéz a számomra. Az utóbbi egy évben aki belemélyedt a piaci összefüggésekbe, láthatta, a Dow Jones és a WTI mozgásában párhuzamok fedezhetőek fel, az olajnak, mint a gazdaság alapvető energiahordozójának minden rezzenése kihat az amerikai indexek mozgására. Ez a párhuzam számomra érthetetlen okból 2011.02.02-től elvált. Dow fel, olaj le ettől a ponttól. Pedig korábban írtam, még 92 feletti olajnál, hogy "Vigyázó szemeteket az olajra vessétek! 2." , mert kitörés előtt állt a fekete arany. Nem tört ki, s most visszanézve bizony ez egy komoly sávtetőnek ígérkezik. Ha ezt a szintet lendülettel átviszi, nem kérdés, 100 Dollárig mehet fel, alatta nincs megálló. Mondogattam a napokban egy barátomnak, aki ha kereskedik, jellemzően olajban utazik, bizony, 85 USD környékén akkora csata van, szerintem a tét a 100 Dollár, de ez majd a közeljövőben ki fog derülni.

Hétfőn végiggondolva a pozíciókat és a szinteket, a célárat először 87,78 USD-ben határoztam meg, nem mondom, miért, rá kell nézni a grafikonra és tisztán látható. Ezt követően jöttek a rázós napok és be kellett látnom, a maximum, amit némi biztonsággal kihozhatok az egészből, az a 86,00 - 86,50-es szint, s ott örülhetek, ha kipakolom a cuccot, mely ha sikerül, akkor egy minimális pluszt is elrakhatok rajta. Ezért tettem be már kedden a 86,38-as limit eladásomat (ha már voltam olyan mohó, hogy hétfőn nem adtam el ezen az áron). A hét első felében kiderült, trendforduló csak akkor lesz, ha ezt a szintet átüti markánsan felfelé. Csütörtökön este hét körül már minden pozíciómból (minden számlán) megszabadultam több-kevesebb plusszal, de plusszal! Nem vártam tovább, lesz-e kitörés, vagy nem, s a napi minimumról addig már elpattant több, mint 200 ponttal.

Amit a nap közben, főleg délután már érezni lehetett, folyamatosan épül fel a vételi könyv, s nem igazán lehet már a korábbi szokásukhoz híven bezúzni az olajat. Egy ponton elszakadtak a cérnák és elkezdődött a shortzárási hullám, s meredeken emelkedett az árfolyam és fent is ragadt. Kedves olajos barátomnak már napokkal azelőtt mondtam, Te, figyeljünk, mert közeleg a határidő (a februári jegyzéseket lezárják), s ilyenkor 20:30-kor abbamarad a kereskedés és átértékelődnek az árak (a márciusi jegyzésre). Ez a határidő pont csütörtökön volt. Jellemzően a hónap közepe után egy-két nappal történik ez, erre nagyon figyelni kell. A pozícióimat mindenképp zártam volna az ár miatt, de a határidő miatt meg pláne.

86,22-es áron zárt az olaj, s abbamaradt a kereskedés. Ilyen napokon ezután pontosan 22:25-kor jön egy jelzésértékű vízszintes csík a grafikonon, hol fog folytatódni a jegyzés. Csütörtökön ez az ár egészen elképesztő magasságban, 88,72-n jelent meg, tehát 250 (!!!) ponttal feljebb. Rémülten hívott is "olajos" barátom (aki több száz pontra játszik - érthető, miért), hogy látom, mi van?

Fontos, ilyenkor a lebegőd hirtelen 250 pont szorozva a lotok számával USD-vel többet mutat és tulajdonképpen kiugranál a bőrödből. Ő jóllehet olajban utazik, de eddig még ezirányú tapasztalatot nem szerzett, valahogyan a pozíciói ilyen időszakban nem maradtak nyitva. Nekem már volt ilyen, s az első alkalommal, amikor lemeredtem a monitor előtt és este későn felhívtam a számlavezető cég vezetőjét, hát meg is kaptam a kioktatást, hogy aki olajjal kereskedik, legyen tisztában ezzel is... :). Hozzáteszem, teljesen igaza volt, meg is jegyeztem egy életre. Eddig, ha határidőt módosítottak, jellemzően 40-70 pontos differenciára számíthattunk, most ez a 250 pont, hogy úgy mondjam, meglepő, s finoman fogalmaztam. Mégis hogy jött ki??? Mi lesz a trenddel, a szintekkel, meg egyébként is? Mondogattuk is, ha megvolt a trendforduló (pénteken vissza is akartam szállni, ha így van, mint említettem csütörtökön), akkor úgyis meglesz első körben a 87,80, s onnan is mehet tovább. Erre ezt átugrották és mindenki nézett ki a fejéből a 88,72 láttán. Nos, az olajos barátom ugye meglátta a hatalmas lebegőt és örömködve ecsetelte, de muszáj volt elmondanom neki, igaz, a lebegőn megjelenik a plusz, de a részletes tranzakciójelentésben megkeresheti a 250 pont szorozva lotok számával mínuszt, ugyanis a pozíciót zárták és újranyitották. Az össztőke változatlan maradt. Ilyen nap után nyitott pozival várta az 00:00-ás nyitást (akkor folytatódik a kereskedés). Nos, ha az olaj aznap még tudta a 84,35-öt, most meg giga geppel nyit 88,72-n, jogos a félelem az azonnali bezúzástól. A kezdeti ijedtséget egy negyed órán belül eltüntettük, ugyanis kisilabizáltam, valószínleg még ennél is feljebb, 89,00 körül fog nyitni az olaj, tehát 30 pont még benne van. Pontosan így lett, éjfélkor ő is lezárta a pozit és megelégedettséggel távozott a piacról.

Jött a péntek, s az olajat a kezdeti kikapás után 88,50 alá verték le (régi 86-os szint), majd onnan fordult és mint tudjátok, meg sem állt majdnem 91-ig. Tehát 30 óra leforgása alatt láthattuk az olajat 84,35-ön és 90,94-en is! No comment, tehát régi árakkal számolvan is bőven 88 fölé ment. Ha ránézel most a grafikonra (napos chart), látsz egy akkora zöld gyertyát, hogy csókolomot köszönsz neki... Naná, tegnapelőtt már olvashattál arról, hogy "Vészes rekordon a kőolaj iránti vágy". Továbbá az  utóbbi napokban az egyre több helyen kibontakozó utcai zavargások még komolyan megmozgathatják az olaj árát, természetesen felfelé.

Ennyit a szintekről, az olaj határidőről, a több napon át tartó bizonytalanságról, a hihetetlen, érthetetlen 250 pontról, meg az olajjal való spekulálásról. Szolgáljon tanulságként mindenkinek ez a kis szösszenet, amit vasárnap délelőtt összegyúrtam, s ha arra gondoltok, olajba nyúltok, hát készüljetek fel mindenre :).

Kellemes vasárnapot!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése